ایزوگام چیست و چه انواعی دارد؟

ایزوگام کردن سطح، استفاده از لایه ای از مواد غیر قابل نفوذ است که مانع از نفوذ آب می شود.
ماده اصلی به کار رفته در این ایزوگام قیر می باشد، اما برای تولید ایزوگام از الیاف تیشو، الیاف پلی استر، فویل آلومینیومی و مواد پلیمری دیگر نیز استفاده می شود که این مواد در کنار یکدیگر یک لایه محکم تشکیل می دهند که جلوی نفوذ آب را می گیرند. ساخت سازه ایزوگام به گونه ای است که در اثر یا مقاومت در برابر نفوذ آب نسبتاً بی تاثیر باقی می‌ماند و در سازه های ساختمان و مکان های مختلف مورد نیاز است. به عنوان مثال زیر زمین ساختمان که مستقیماً با سطح زمین در تماس است مستعد نفوذ آب می باشد، اطراف ساختار ساختمان، آشپزخانه، توالت و حمام، بالکن خانه ها، استخر آب که عمدتاً نشت در آن وجود دارد و غیره به ایزوگام احتیاج دارند.
اما استفاده عمده ایزوگام در پشت بام منازل می باشد که باعث مقاوم سازی آن می شود.
در این مقاله به معرفی و بررسی انواع ایزوگام و انواع روش های ایزوگام کردن پرداخته ایم.

ایزوگام چیست

ایزوگام چیست

انواع روش های ایزوگام کردن

روش های مختلفی برای ایزوگام کردن سطوح وجود دارد که در این مقاله چند روش معمول آن توضیح داده شده است.

ایزوگام سیمانی

این روش معمولاً برای مناطق مرطوب مانند توالت و حمام استفاده می شود که نوعی ضد آب نیمه انعطاف پذیر یا سفت است که در معرض هوازدگی و نور خورشید قرار نمی گیرد. جنس این نوع ایزوگام خاص بوده و کاربرد آن نیز آسان است.

ایزوگام با قیر

این روش در واقع پوشش یک لایه آسفالت انعطاف پذیر است که آن را زغال سنگ نیز می نامند.

ایزوگام EPDM

این غشاء انعطاف پذیر لاستیکی یک لایه مصنوعی است که در هوای سرد و گرم دوام دارد.
به طور کلی اگر بخواهید از ایزوگام استفاده کنید، باید بدانید که ایزوگام ها دارای دو گروه هستند که بر اساس ماده اصلی ساخته شده از آن ، لایه های به کار رفته و روکش های شان تقسیم می‌شوند.
ایزوگام ها بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده شان به دو گروه که شامل ایزوگام های دمیده و پلیمری می باشند، تقسیم بندی می شوند.

ایزوگام پلیمری

نوعی ایزوگام است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن را قیر ۶۰ یا ۷۰ درصد تشکیل می‌دهد . این نوع قیر از نفت خام تقطیر می شود.
علاوه بر قیر خالص ۶۰ یا ۷۰ درصد برای ساخت این نوع ایزوگام ها از آلومینیوم، پلی اتیلن، پودر تالک، پوشال، گونی پلاستیکی، پلی استر و… نیز استفاده می شود. تمام این مواد با یکدیگر ترکیب شده و در کوره پخته می شوند.

ایزوگام دمیده

این نوع ایزوگام از دمیدن هوا به نفت کوره ای به دست می آید. ایزوگام دمیده در مقایسه با ایزوگام پلیمری از عمر کمتری برخوردار بوده و کیفیت آن نیز کمتر است زیرا قیر خالص استفاده شده در ایزو گام پلی مری درجه نفوذ بیشتری داشته و حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات دما دارد. در نتیجه سختی آن نیز بیشتر است. موارد استفاده از ایزوگام دمیده در ساخت ورق، پوشش بام، باتری اتومبیل و اندود کاری می باشد.

ایزوگام بر اساس لایه های تشکیل دهنده

ایزوگام با توجه به لایه های بکار رفته در آن به سه دسته ایزوگام تک لایه و دو لایه و سه لایه طبقه بندی می شود.
ایزوگام دولایه در مقایسه با ایزوگام تک لایه با تیشو و پلی استر ساخته شده و ضخامت و دوام آن بیشتر است.
ایزوگام سه لایه اصلی از سه لایه الیاف داخلی تشکیل شده است که با توجه به اینکه جذب قیر بالاتری دارد دارای کیفیت بهتری نیز می باشد.
هرچه لایه به کار رفته در ایزوگام بیشتر باشد در برابر رطوبت عایق بهتری است .
در مکان هایی با آب و هوای سرد و کوهستانی بهتر است از ایزوگام هایی که دارای لایه های بیشتری می باشند استفاده کرد. زیرا در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند در نتیجه طول عمر آنها نیز بالاتر است.

ایزوگام بر اساس روکش

ایزوگام ها با توجه به روکش بکار رفته در آن به دو دسته آلومینیومی و بدون روکش آلومینیومی نیز طبقه بندی می شوند.
ایزوگام هایی با روکش آلومینیومی استفاده می شود که تابش نور خورشید به صورت مستقیم می باشد. ایزوگام های بدون روکش آلومینیومی از آنجایی که نوعی عایق در برابر رطوبت هستند برای مکان هایی که دارای رطوبت زیاد است مانند سرویس های بهداشتی استفاده می شود.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد . چنانچه ساکن استان کرج، استان البرز و یا غرب تهران هستید ، ایزوگام سلیمانی با بیش از 20 سال سابقه ، جهت انجام کلیه امور عایق بندی و ایزوگام ، در خدمت شماست .

ایزوگام سلیمانی
تلفن : 09101686810 – 09390789412